Mindmap… De kunst van het weglaten…

Mindmap…De kunst van het weglaten…

Welk woord heeft mijn brein nodig om de raderen te laten draaien? Welk woord is voor mij nodig om mij andere informatie te laten herinneren? Als ik met een leerling een toets ga voorbereiden, kies ik vaak voor het maken van een mindmap. Een term die op dit moment in onze maatschappij regelmatig voorbij komt. Maar wat is nou precies zo’n mindmap? En waarom helpt het maken ervan bij het leren? Hoe maak je er eigenlijk één? En waarom de kunst van het weglaten…?

De ‘regels’  Een mindmap wordt ook wel vergeleken met de plattegrond van een stad. In het middelpunt, het hart van de stad, staat het hoofdonderwerp. De grote wegen die vanuit het centrum naar de andere delen van de stad leiden zijn de deelvertakkingen, de deelonderwerpen. de uiteindelijk kleinere wegen, de wijken in, zijn de vertakkingen van de deelonderwerpen.

‘De kunst van het weglaten’ dus, want als je alle leerstof zou noteren, dan zou je mindmap heel snel vol zijn. Het gaat erom dat je zoekt naar de juiste bewoording die jouw brein op gang helpt, zodat de rest van de informatie er makkelijker uitrolt. Ik moet zeggen, ik ben er in de loop der jaren best goed in geworden. Ik mindmap wat af. Of ik me altijd houd aan ‘de’ regels? Nee dus… Ik ben er namelijk van overtuigd dat je tips en ideeën van anderen mee moet nemen in je eigen handelen. Hierbij combineer je de voor jou meest bruikbare, toch?

De magie van kleur… Met kleur kan je heel veel structuur aanbrengen. met kleuren geef je in een mindmap aan welke informatie aan elkaar gekoppeld is. Kleur geeft overzicht en logica. het gebruik van kleur is bij het maken van een mindmap dus van wezenlijk belang.

Maar wat kan ik ermee…? Wanneer een leerling de vaardigheden van het mindmappen onder de knie heeft, zal het een fijn document kunnen maken met daarop de lesstof op een logische manier uiteengezet. Het is hierbij wel van belang dat de leerling zelf betrokken is bij het maken van een mindmap. Wat je zelf hebt gemaakt kan je makkelijker lezen en gebruiken. Het mooie van een mindmap vind ik dat, als je het een half jaar later nog eens uit de kast trekt, je hem feilloos na kunt vertellen. Je leert daarmee dus echt voor de langer termijn. Iets wat veel jongeren niet ‘belangrijk’ vinden maar wat ze absoluut helpt bij hun vervolgstappen.

Volg je hart…Natuurlijk zijn er een aantal ‘regels’ waar een mindmap aan moet voldoen. Toch denk ik dat je juist je hart moet volgen. Het moet voor jou een handig document zijn, waar jij de toets goed mee kunt leren. Of waar jij een goede presentatie mee neer kunt zetten. Schrijf, teken en gebruik kleur. Natuurlijk duurt het maken van een mindmap best lang. Begin dus niet een dag voor de toets maar houd je leerwerk bij. je zult merken dat het je uiteindelijk veel minder tijd kost en dat je je tijd effectiever besteedt.

Nieuwsgierig? Overtuigd? Of twijfel? Op dinsdag 11 april 2017 geef ik een workshop om kennis te maken met het maken van een mindmap. De kosten van deze workshop zijn €10,-. De workshop is bedoeld voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. Veel leerlingen kennen het principe, maar ze gebruiken het naar mijn idee helaas nog te weinig. Ik ben ervan overtuigd dat ik daar verandering in kan brengen en dat dat zal resulteren in betere cijfers en een positiever gevoel!

http://wijzewereld.nl/groepsactiviteiten/

Moet jij nodig aan de slag?  Om over te gaan? Of omdat er meer in jou zit dan eruit komt? Wil je effectiever leren leren? En met een gerust hart de toets ingaan? En dan ook nog meer tijd overhouden voor leuke dingen? Wil je meer weten over het maken van een mindmap? geef je via het onderstaande contactformulier op voor de workshop mindmap maken.

 

Be the first to comment on "Mindmap… De kunst van het weglaten…"

Laat me weten hoe jullie hierover denken!

%d bloggers liken dit: